مانومتر چیست؟



گیج فشار چیست؟ این سوال معمولا توسط افرادی مطرح می شود که نام این ابزار را شنیده اند، اما اطلاعاتی در مورد آن ندارند. تجهیزات، دستگاه ها و ابزارهای مختلفی در صنایع استفاده می شود که یکی از آنها مانومتر است. استفاده از این ابزار در صنایع بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم دسترسی مشکلاتی به وجود می آید. به عبارت دیگر می توان این تجهیزات را یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی در پالایشگاه ها، کارخانجات صنعتی و ... دانست. اما در این راستا باید انواع فشار سنج یا فشارسنج ها را با توجه به شرایط مورد استفاده قرار داد تا قابلیت های آنها پاسخگوی نیاز کار صنعت مورد نظر باشد که در قسمت های بعدی به کشف آن ها خواهیم پرداخت.

گیج فشار چیست؟

مانومتر، مانومتر یا مانومتر ابزار کوچکی است که برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. اما می توان از این ابزار برای بررسی و کنترل میزان فشار در دستگاه ها یا محیط های مختلف استفاده کرد. فشار سیستم های لوله کشی یا مخازن در صنایع مختلف یکی از مسائل اصلی است که توسط فشارسنج ها بررسی می شود.



انواع ترازو بر اساس وزن سنجی

فشارسنج ها انواع مختلفی دارند که هر کدام روش متفاوتی برای اندازه گیری فشار دارند و هر کدام از روش های مختلفی برای اندازه گیری سطح فشار استفاده می کنند. با این حال، بسته به روش اندازه گیری فشار، انواع مختلفی از فشارسنج ها را می توان در نظر گرفت:

گیج فشار لوله بوردون

لوله بوردون یکی از رایج ترین انواع فشار سنج است و روش اندازه گیری فشار به این صورت است که یک لوله منحنی به نام لوله بوردون تشکیل می شود و زمانی که لوله تحت فشار داخلی یا خارجی قرار می گیرد تغییر می کند. اگر از داخل فشار وارد شود لوله از حالت خمش خارج شده و کشیده می شود و اگر مقدار فشار از لوله برداشته شود به حالت اولیه باز می گردد. برای اطلاعات بیشتر به این وبلاگ مراجعه کنید.

هنگامی که این اتفاق می افتد، نوک لوله که به دلیل تغییر فشار داخلی حرکت می کند و به شکل دست است، حرکت می کند و میزان فشار را نشان می دهد. گیج فشار لوله بوردون برای اندازه گیری فشار مثبت یا منفی استفاده می شود که بسیار حساس است و فشار را بسیار دقیق نشان می دهد.

فشار سنج غشایی

نوع دیگر گیج فشارسنج دیافراگمی است که از قسمتی قابل انعطاف برای اندازه گیری فشار جریان تشکیل شده است. به عبارت دیگر، مانومتر دیافراگمی دارای یک دیسک انعطاف پذیر است که ورودی مایع را از داخل مانومتر جدا می کند و فشار را بدون مشکلات مربوط به اصطکاک اندازه گیری می کند. لازم به توضیح است که از این نوع مانومتر برای اندازه گیری فشار مایعات گازی استفاده می شود. به عنوان مثال: دیافراگم متر در سیستم های پنوماتیکی فشار ضعیف، پمپ های خلاء، ماسک ها و غیره استفاده می شود. استفاده شده. از این محصول برای ساخت محصولاتی مانند شمع آنتی اوزونانت استفاده می شود.



اندازه گیری دیفرانسیل فشار

از انواع گیج های اندازه گیری باید به گیج اختلاف فشار نیز اشاره کرد که کاربرد آن با سایر گیج های ذکر شده در بالا کاملاً متفاوت است. زیرا از این نوع مانومتر برای بررسی اختلاف فشار بین دو قسمت سیستم استفاده می شود که فشار را در دو نقطه ورودی بررسی و سپس نمایش می دهد. برای استفاده در سیستم های فیلتراسیونی که ناخالصی های گازی و مایع را جدا می کنند، فشار سنج های تفاضلی به طور گسترده ای استفاده می شود.

فشار روغن

گیج فشار روغن یکی از انواع دیگر فشارسنج های صنعتی است که به عنوان یکی از بهترین انواع فشار سنج برای تجهیزات و سیستم هایی که دارای ارتعاش زیاد هستند شناخته می شود. زیرا این نوع گیج قادر به خنثی سازی ضربان و فشار بالا بوده و با نادیده گرفتن این موارد می تواند فشار را در سیستم اندازه گیری کند که بسیار مهم است زیرا می توان فشار را بدون تاثیر ارتعاش اندازه گیری و محاسبه کرد. کار کامل

فشار سنج خشک

در مقایسه با گیج فشار روغن که اندازه گیری بسیار دقیق و دقیقی دارد، انواع دیگری از گیج ها به نام فشارسنج خشک وجود دارد که در آنها به دلیل آسیب دیدن سطح داخلی گیج در اثر رطوبت، خوانش فشار دشوار است. توسط او ظاهر شد. این نوع مانومتر می تواند فشار مایع را اندازه گیری کند و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اما با وجود این مشکلاتی وجود دارد که استفاده از آن را تا حدودی دشوار می کند.

مانومتر دیجیتال

در میان انواع دیگر گیج های صنعتی، فشار سنج دیجیتالی وجود دارد که فشار وارد شده به سیستم الکتریکی را گرفته و به اعداد تبدیل می کند. این نوع فشارسنج کیفیت بالایی دارد و کاربرد مهمی در شرکت ها دارد زیرا کاربردهای زیادی دارد و استفاده از ترازوی دیجیتال را آسان می کند. علاوه بر این باید اشاره کنیم که گیج های دیجیتال قیمت بالاتری نسبت به برخی دیگر از انواع مانومتر دارند.



انواع فشار سنج ناشی از مصالح ساختمانی

علاوه بر بررسی هایی که در مورد فشار تراکم انجام می شود، بررسی انواع فشار مصالح ساختمانی ضروری است. از آنجایی که فشار سنج ها با استفاده از مواد اولیه مختلف تولید می شوند، رایج ترین آنها عبارتند از:

تمام فولاد

تمام جوش های فولادی تماما از فولاد ساخته می شود، نوعی فلز که مقاومت خوبی دارد و شرایط مناسبی را ایجاد می کند. لازم به توضیح است که به طور کلی واشرهای تحت فشار از تمام فولاد ساخته می شوند.

فولاد برنجی

این نوع گیج از ترکیب فلزات فولادی و برنجی استفاده می کند. به طور کلی فشار سنج های فولادی برنجی دارای بدنه فولادی و پایه برنجی هستند. گیج فشار خشک معمولاً در فولاد برنجی ساخته می شود.

آلومینیوم

از فلز آلومینیوم نیز در ساخت گیج فشار استفاده می شود و گیج های آلومینیومی مانند بالا دستی هستند. زمانی که سوزن و صفحه کنتور از آلومینیوم ساخته شده باشد به آن آلومینیوم متر می گویند.

برنج

برخی از انواع گیج های دستی ساخته شده از فلز رسانای برنجی به نام فشارسنج برنجی شناخته می شوند. این گیج ها اغلب برای اندازه گیری مایعات و گازهای غیر خورنده استفاده می شوند.



اخرین حرف

گروه بازرگانی ابزار اندازه گیری آریا با 20 سال سابقه در زمینه واردات یا فروش تجهیزات صنعتی شرایطی را فراهم کرده است که امکان دسترسی و خرید اینترنتی انواع گیج های فشار مندرج در این مقاله را برای شما فراهم کرده است. می توانید از طریق سایت رسمی این شرکت به نشانی: co-asa.com در این زمینه اقدام نمایید.

متن کامل مقاله را بخوانید:https://www.asianews.ir/fa/newsagency/14407/%DA%AF%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1


[ بازدید : 16644 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 9 ارديبهشت 1402 ] [ 14:06 ] [ تیتر نوشت ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر