مسجد جامع یزد چگونه کار می کند؟



ولاگ کاخ گلستان و شمس العماره ( روز اول عید ۱۴۰۰) عید کجا بریم؟ مقبره همایون با ۱۲ هزار متر مربع مساحت و ۴۷ متر ارتفاع، اولین نمونه باغ-آرامگاه در شبهقاره هند محسوب میشود که در سال ۱۹۹۳ میلادی به ثبت جهانی رسید. به طور کلی هر زمان که زاینده رود جریان داشته باشد بهترین موقع برای بازدید از پل خواجو محسوب میشود. قهوه خانه چاه حاج میرزا یا همان کافه رستوران سنتی آزادگان، یکی از معروفترین و قدیمیترین رستوران های اصفهان محسوب میشود. این خانه در سال ۱۲۸۳، در دوران قاجار، به همت حاج میرزا کاظم رسولیان ساخته شد. نام پل شاهی هم به این علت بود که ساخت پل به دست شاه عباس انجام شد. “مسجد جامع قدیم” در زمان حکومت “علاء الدوله گرشاسب بن علی بن فرامرز” در سده پنجم هجری و در ضلع غربی مسجد عتیق با یک ایوان و گنبدخانه ساخته شد که آثار آن تا قرن سیزده هجری موجود بود و در زمان گسترش بنا، منهدم و به بنای جدید اضافه شد. این بنا که به مسجد امام اصفهان هم شهرت دارد به دلیل عظمت معماری و کثرت تزئینات به عنوان یکی از شاهکارهای قرن یازدهم هجری در دوره صفویه به حساب میآید. آخوندی ابراهیم آبادی با اشاره به مرمت نخلهای قدیمی یزد گفت: در یزد نخلهای متعددی وجود دارد که قدمت برخی از آنها به ۳۰۰ سال هم میرسد و درحال حاضر برخی از این نخلهای قدیمی در حال مرمت هستند. کتیبهای در بخش جنوبی روی پل نقش بسته که نشان میدهد این پل در سال ۱۲۹۰ هجری در دوران قاجار و به دستور ناصر الدین شاه مرمت و بازسازی شده است. علاوهبر اینها، کتیبههای پیدا شده در قسمت جنوبی پل خواجو نشان میدهد که این پل یکبار هم در سال 1290 هجری قمری، یعنی در دوره سلطنت ناصرالدینشاه قاجار مورد بازسازی و مرمت قرارگرفته است. بررسی دانشمندان نشان می دهد وجود کوه آتشگاه در جلگه مسطح ماربین و ساختمانی که برفراز آن ساخته شده و همچنین همجواری یکی از روستاهای بسیار قدیمی اصفهان با آن (یعنی سده قدیم و خمینی شهر امروز) قدیمی ترین مراکز اجتماع انسانها را در حول و حوش این تپه قدیمی تأئید می کند.

از آنجایی که این دو پل شباهتهایی داشته و همچنین بسیار نزدیک به هم هستند، برخی فکر میکنند هر دوی آنها یک پل هستند. علاوهبر همهی اینها، یکیدیگر از تیزهوشیهای مهندسان سازنده این پل این بوده است که در پایههای پل در بالادست به شکل نوکتیز ساخته شدهاند تا مثل یک آبشکن، فشار آب رودخانه را تا پایینترین حد ممکن کاهش بدهند. ضمن اینکه حضور پل خواجو بهعنوان یک پل سدی باعث این بوده است که آب، در بالادست رودخانه به زیر زمین نفوذ کند و سفرههای آب زیرزمینی اصفهان را افزایش دهد، و در پاییندست، بهعنوان زهکشی برای زمینهای بستر شهر عمل کند. همچنین در تزئینات این ساختمان از درهای ارسی با شیشههای رنگی استفاده گردیده و در طبقه بالایی عمارت نیز یک تالار و ایوان وجود دارند که بر زیبایی این ساختمان افزوده است. هاکوپ یا یعقوب مقدس نام اولین و قدیمیترین کلیسای محله جلفای اصفهان است که در تاریخ ۱۶۰۷ میلادی بنا نهاده شد، یعنی ارمنیها به محض ورود به اصفهان این کلیسا را پایهگذاری کردند، اما وسعت آن کوچک بود و نمیتوانست پاسخگوی نیاز همه ارمنیهای ساکن باشد، به همین دلیل در سال ۱۶۱۳ میلادی، ساختمان کلیسای مریم مقدس را در اطراف این کلیسا ساختند که هماکنون کلیسای هاکوپ در داخل کلیسای مریم مقدس قرار دارد.

این یعنی از پل خواجو بهعنوان سدی زیرزمینی در برابر دریاچه مخزن آب زیرزمینی اصفهان استفاده میشده است. این یعنی نهتنها در هرساعتی از شبانهروز میتوانید از آن دیدن کنید بلکه بازدید از آن نیازی به پرداخت هیچ هزینهای ندارد و کاملا رایگان است. اگر شما هم دلتان میخواهد با این پل تاریخی بیشتر آشنا شوید و برای بازدید از آن خودتان را به اصفهان برسانید، این مقاله را تا انتها بخوانید. این دهانهها دریچههایی داشتهاند که با باز و بسته کردنشان، کنترل آب رودخانه را به دست میگرفتند و پل را تبدیل به سدی میکردند که آب برای مصارف کشاورزی و… این پل در ۴ طبقه ساخته شد که طبقه اول آن شامل پایه و پلههای پل میشود، طبقه دوم معبری است که ستونهای پل روی آن قرار دارد، طبقه سوم محل عبور آب رودخانه و دریچههایی است که به عنوان سد از آنها استفاده میشد و طبقه آخر محل عبور عابرین پیاده بوده و اتاقک شاه نشین نیز در این طبقه قرار دارد. پل خواجو یکی از بناهای تاریخی شهر زیبای اصفهان است که شهرت و محبوبیت بسیاری در میان گردشگران داخلی و خارجی دارد. ۶. سقفهای منحنی شکل: سقف منحنی شکل یا طاق چشمهای در واقع یکی از میراث اصفهان است که در بناهای قدیمی به ویژه منازل قدیمی این شهر به چشم میخورد.

همانطور که گفتیم پل خواجو یکی از بناهای تاریخی مشهور و ارزشمند اصفهان است که روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. همانطور که گفتیم پل خواجو یکی از محبوبترین جاذبههای گردشگری اصفهان است بهطوری که در هرکدام از روزهای سال که به تماشای این پل بروید، گردشگران بسیاری را در اطراف آن خواهید دید. همانطور که گفته شد مسجد جامع شهر یزد در دوره های مختلف تاریخی به تدریج ساخته شده است، اما مهمترین بانی مسجد جامع شهر یزد را می توان فردی به نام علاءالدوله کالنجار دانست. البته تاکسیها هم میتواند وسیله خوبی برای طی کردن این فاصله دو کیلومتری باشند؛ اما فراموش نکنید که قدمزدن در کنار زایندهرود و تجربه حالوهوای منحصربهفردش، به یکی از لذتبخشترین خاطرات سفرتان تبدیل خواهدشد. البته اگر کمی خوششانس باشید و در فصل پر آبی زایندهرود به اصفهان سفر کنید، انعکاس این تصویر در آب، میتواند تداعی بهتر و کاملتری از گنبد حرم امام رضا(ع) را در ذهن شما مجسم کند. اگر کمی ماجراجو باشید و بخشهای مختلف میدان امیر چخماق یزد را بگردید، متوجه حضور سه آبانبار مختلف در این مجموعه خواهید شد. نزدیکترین ایستگاه مترو نیز به این پل، ایستگاه سی و سه پل است. اخیرا نیز برای حفاظت از این مجموعه با ارزش، حصاری به دور آتشگاه کشیدهاند تا از ورود بی دلیل افراد و تخریب آن جلوگیری به عمل آید. شاه عباس صفوی با ساخت این پل میخواست علاوه بر ایجاد راهی کوتاهتر میان محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز، از آن به عنوان سد نیز استفاده کند. کاخ هشت بهشت را به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۳۸۰ هجری قمری بنا نهادند. بنای اولیه پل خواجو در زمان فرمانروایی تیموریان ساختهشده بود و شاه عباس دوم صفوی فرمان ساخت پل خواجو برروی بقایای پل حسنبیک را در سال 1060 هجری قمری صادر کرد.

در سال ۱۰۶۰ هجری قمری شاه عباس دوم دستور داد روی مخروبههای پل حسن بیگ که از دوران تیموری باقی مانده بود، پل جدیدی بسازند، که به دلیل نزدیک بودن به محله خواجو و احترام به خواجههای دوران صفوی این پل را خواجو نام گذاری کردند. به علاوه، در میانه پل ساختمانی وجود دارد به نام بیگلر بیگی که به عنوان اقامتگاهی موقتی برای استراحت شاه صفوی و خانوادهاش ساخته شده بود. در کاخ عالی قاپو راه پله های ماریپیچی وجود دارد که طبقه های مختلف را به هم وصل کرده است! به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، عمارت عالی قاپو با معماری برجسته و تزیینات قابلتوجه از هنرمندان سرشناس ایرانی، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب میکند. محور تاریخی چهارباغ نقطهتلاقی گروهها و طبقات مختلف اجتماعی، همچنین محلی برای اختلاط طیفهای متنوع قومی، دینی، فرهنگی مردم اصفهان و شکلگیری پیوندهای اجتماعی بین آنها بوده است. همچنین بنایی در میانه پل به دستور شاه عباس ساخته شد که به عنوان محلی برای استراحت و تفریح شاه و درباریانش استفاده میشد. پل خواجو، بنایی چهارطبقه است که در شرق سیوسه پل قرارگرفته و یکی از شاهکارهای پلسازی در ایران بهشمار میآید. این باغ در واقع محوطهای سرسبز و پر از درختان قدیمی و تنومند است و در میان بنایی باشکوه با ۲۰ ستون مانند نگینی میدرخشد. با استقرار تمدن اسلامی در دوره بنیامیه در سامره و اندلس باغهایی احداث گردیدند که همچنان از باغهای ساسانی مورد الگوبرداری قرار گرفته بود. با احداث این مجموعه فضایی طبیعی برای نگهداری انواع گونه های بومی و غیر بومی نادر بوجود آمد و علاقه مندان به پرنده شناسی دسترسی راحت به مجموعه بزرگی از پرندگان پیدا کردند. از زیبایی تزئینات آن هم که نیازی به توضیح نیست این طبقه هم درست مانند گوشه به گوشه این عمارت پر است از نقش و نگارها و گچبریهایی است که هر یک با ظرافت تمام کامل شدهاند.

خالی از لطف نیست که بگوییم میتوانید خوشمزهترین غذاها را از بهترین رستوران های اصفهان تهیه کنید و لذت ببرید. ۳. قبله نما: در نزدیکی شیرهای سنگی و در سمت شمالی پل روی تخته سنگی، قبله نمایی به شکل آفتاب وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. ۲. میدان نقش جهان: اگر میخواهید پس از بازدید از خواجو، به دیدن این میدان بروید کافی است تنها ۳ کیلومتر مسیر را سوار تاکسی شده و از جاذبههایی مانند کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و سردر قیصریه در میدان نقش جهان اصفهان دیدن کنید. کافی است چند دقیقه به سمت غرب پیاده روی کنید تا سی و سه پل زیبا را ببیند. درباره کافی نت بهتر است سفربازی این نکته را اضافه کند که در این بخش از هتل عباسی امکان استفاده از اینترنت و خدمات منشیگری برای شما فراهم شده است. به پیشنهاد پیشوای روحانی ارمنیان، خلیفه «گارِگین سرکیسیان»، از «آرپاک مخیتاریان»، باستانشناس و شرقشناس ارمنی و مسئول بخش اسلامی موزهٔ سلطنتی بروکسل، برای طبقهبندی اشیا و موزه آرایی دعوت به عمل آمد. شکل نوک تیز پایههای پل در انتهای آنها، باعث میشد این دهانهها مانند یک آبشکن عمل کرده و فشاری که آب به پل وارد میکند، به حداقل برسد. شاید جالب باشد بدانید که این آبشار در آب خود ترکیبات خاصی دارد که به شکل مؤثری میتواند به عنوان یک آفتکُش عمل کند. شهر اصفهان پر از دیدنیهای تاریخی و طبیعی است؛ هر کدام از جاهای دیدنی اصفهان جذابیتهای خاص خود را دارد. شاید برایتان جالب باشد که در طراحی این پل تا این حد به جزئیات دقت شده است؛ اما اگر شبها به تماشای پل خواجو اصفهان بروید متوجه خواهیدشد که دهانه پایینی پل، شبیه به گنبد حرم امام رضا(ع) در شهر مشهد ساخته شده است.

در این قسمت، تعدادی از عکسهای کلیسای وانک در اصفهان را با شما به اشتراک خواهیمگذاشت، اما اگر میخواهید عکسهای بیشتری از این جاذبه گردشگری اصفهان ببینید، عبارت «کلیسای وانک اصفهان» را در اینستاگرام جستجو کنید. مسجد جامع یزد یکی از جذاب ترین ، بینظیرترین و مهمترین جاذبههای گردشگری ایران میباشد. در ادامه این صفحه از مجله گردشگری یوتراوز میتوانید هرچه میخواهید درباره این پل تاریخی و جاذبههای گردشگریاش بدانید را پیدا کنید. پل خواجو اصفهان نهتنها یکی از محبوبترین جاهای دیدنی اصفهان درمیان گردشگران خارجی و داخلی بهشمار میآید؛ بلکه یکی از پر رمز و رازترین جاذبههای گردشگری این شهر هم هست. در طول مسیر از جاذبههای اطراف میدان مثل عمارت عالی قاپو، بازار قیصریه، مسجد شاه و مسجد شیخ لطفالله هم دیدن کنید. پل خواجو اصفهان یکی از جاذبههای گردشگری معروف اصفهان است که در شرق زایندهرود قرارگرفته و از یکسو به خیابان چهارباغ خواجو و از سوی دیگر به ضلع شرقی خیابان کمالالدین اسماعیل اصفهانی میرسد. شاید برای مسافران جالب باشد که بدانند این شهر خود یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری سراسر ایران است. شهر تا ۱۴۰۰ حدود نیم میلیون نفر حاشیه نشین به دلیل فقر دارد. در اصل این بازار روبهروی میدان امیر چخماق یزد قردر دارد. آدم محو معماری و ظرافت ساخت مغازه ها و سقف بازار می شه. روی بدن این مجسمه ها نمادهایی از ورزش های باستانی و حروف حکاکی شده به چشم می خورد. همچنین اگر به بدن این شیرها نگاه کنید تعدادی از نمادهای ورزش باستانی را میبینید که در کنار حروف اول اسم حکاکان این نمادها، بهچشم میخورد. به طوری که اگر دو نفر رو به روی یک ضلع بایستند و به آرامی صحبت کنند به راحتی میتوانند صدای یکدیگر را بشنوند. این سقفها به شکلی طراحی شدهاند که اگر دو نفر در دو ضلع مقابل آن بایستند و با صدای آرام با یکدیگر صحبت کنند، میتوانند بدون هیچ مشکلی و با وضوح بسیار بالا، صدای یکدیگر را بشنوند.

از ظرافت ساخت و اسرار شگفتانگیز معماری که در زمان ساخت این پل بهکار گرفتهشده تا آثار باستانی پل خواجو اصفهان، همه و همه میتوانند شما و هر گردشگر دیگری از سراسر جهان را بهوجد آورده و لحظاتی شیرین را به شما هدیه کنند. همچنین تعداد آثار تاریخی شناسایی شده در استان ۲۲۱۱۱ مورد و تعداد آثار ثبت شده تاریخی استان تا پایان سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ۱۷۳۱ اثر میباشد. طول این قنات به ۱۰۰ کیلومتر میرسد و تعداد چاههای آن ۲۱۱۵ حلقه است. اگر شبها به تماشای پل خواجو بروید احتمالا تعداد زیادی از مردم اصفهان را خواهید دید که زیر این پل جمع شدهاند و هرکدامشان حسوحال متفاوتی را از بودن در این مکان تجربه میکند. افراد زیادی از مردم یزد اعتقاد دارند که برای ساختار این مسجد از خاک کربلا و گلاب استفاده شده است، که این موضوع به آن ارزش ویژهای اضافه میکند. ۳. باغ گل اصفهان: باغ گلهای اصفهان فاصله زیادی با پل خواجو ندارد، پس میتوانید به راحتی با استفاده از تاکسی یا اتوبوس به این باغ زیبا برسید. براساس اسناد و مدارک تاریخی، هدف شاه صفوی از ساختن این پل، ایجاد یک راه ارتباطی میان محله خواجو و دروازه حسنآباد با تخت فولاد و راه شیراز بوده است؛ اما در ادامه تصمیم بر این شد که این پل بهعنوان سد هم استفاده کنند تا محافظ شهر اصفهان در برابر طغیان زایندهرود هم باشد.


[ بازدید : 51156 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 22 مهر 1402 ] [ 22:12 ] [ تیتر نوشت ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر