مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان



چاپگرهای جوهرافشان دارای دو جنبه مثبت و منفی هستند و می توان گفت که مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان مختلف به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین، در اینجا به نکات مختلفی در این زمینه پرداخته و بررسی های لازم را در مورد چاپگرهای جوهرافشان انجام می دهیم.

پرینتر جوهر افشان قطعه ای از سخت افزار کامپیوتر جانبی است که می تواند به صورت بی سیم یا سیم به یک سیستم کامپیوتری متصل شود. چاپگرهای جوهرافشان به طور گسترده در خانه ها و دفاتر کوچک استفاده می شود. زیرا با توجه به مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان، قادر به انجام چندین کار اساسی مانند چاپ، اسکن، فتوکپی هستند.

یک چاپگر جوهر افشان که به آن چاپگر سر چاپ یا چاپگر DOD نیز گفته می شود. با انتشار قطرات جوهر از یک سری نازل بر روی سطح زیرلایه، تصویر یا نوشته ای ایجاد می کند. تصویر را می توان بر روی هر نوع کاغذ، حتی مقوا، پلاستیک، فلز و غیره ساخت. کاربردهای مختلف در این راستا نیز بدین معناست که می توان مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان را از منظرهای مختلف بررسی کرد.

مکانیسم کار چاپگر جوهر افشان

یکی از دلایل اصلی مشکلات چاپگرهای جوهرافشان خشک شدن جوهر در کویل های هد چاپ است. در نتیجه، ذرات رنگدانه و رنگ خشک می شوند و بلوک های جامد از جرم جامد را تشکیل می دهند که کانال های جوهر کوچک را مسدود می کنند. این باعث می شود که قطرات جوهر به هیچ وجه روی کاغذ فرود نیایند یا در فاصله ای دور از موقعیت اصلی قرار بگیرند.

چاپگرهای جوهر افشان سعی می کنند با بستن نازل های سر چاپ در زمانی که چاپگر استفاده نمی شود از این مشکل جلوگیری کنند. با این حال، در اکثر چاپگرها، دهانه نازل هد چاپ به درستی مهر و موم نشده است و باعث می شود رطوبت در هوا تبخیر شود و در نهایت جوهر خشک شود.

برای مقابله با این مشکل، اکثر چاپگرهای جوهرافشان نوعی مکانیسم تمیز کننده دارند. این مکانیسم‌ها معمولاً از پاک‌کن یا پاک‌کنی استفاده می‌کنند که سطح هد چاپ را در طول دوره‌های عدم فعالیت پاک می‌کند. برخی از مدل ها حتی از سیستم خلاء استفاده می کنند که جوهر را از سطح هد چاپ می مکد.

با این حال، همه این روش های تمیز کردن یک ویژگی مشترک دارند. هنگام تمیز کردن هد چاپ از جوهر زیادی استفاده می کنند. اگر چاپگر جوهر افشان به ندرت استفاده می شود، اغلب باید قبل از چاپ تمیز شود، که جوهر زیادی را هدر می دهد. این را می توان در مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان نیز در نظر گرفت.

حجم بالای چاپ پرینتر

در حالی که این سیستم ها برای کارهای چاپ خوب به اندازه کافی خوب کار می کنند، اما برای مدت طولانی کوتاهی می کنند.

با توجه به مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان، سرعت این چاپگرها بسیار کندتر از پرینترهای لیزری است و بالعکس، حتی هنگام چاپ یک صفحه متنی، جوهر رنگی آنها تمام می شود. استفاده کنید در نتیجه، هزینه هر صفحه برای چاپگرهای جوهرافشان معمولاً بیشتر از چاپگرهای لیزری است.

قیمت مقرون به صرفه، انعطاف پذیری و سایر مزایای چاپگرهای جوهرافشان

یکی از مزایای پرینترهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری مقرون به صرفه بودن آنهاست. اکثر پرینترهای جوهرافشان ارزان و آسان برای استفاده هستند. آنها بسیار ارزان هستند. از سوی دیگر، چاپگرهای جوهرافشان با چاپگرهای لیزری متفاوت هستند. زیرا تقریباً هر چیزی را می توانند چاپ کنند.

یکی دیگر از مزیت های چاپگرهای جوهرافشان این است که در اندازه ها و ظرفیت های مختلف تولید می شوند. چاپگرهای خانگی کوچکتر و سبکتر از چاپگرهای اداری هستند. مدل های صنعتی بزرگتر از مدل های تجاری هستند. این بدان معنی است که موتور خانه قابل حمل تر است.

اما یک مدل صنعتی ممکن است سرعت چاپ یا وضوح بالاتری داشته باشد. یکی دیگر از مزایای چاپگرهای جوهرافشان، برتری آنها در چاپ عکس است. به خصوص وقتی صحبت از گرادیان رنگ و عکس های براق می شود. چاپگرهای عکس با تکنولوژی جوهر افشان و کاغذ عکس مخصوص نتایج بهتری نسبت به پرینترهای لیزری رنگی خواهند داشت.

در نهایت، چاپگرهای جوهرافشان مانند سایر فرآیندهای چاپ از مواد شیمیایی مضر استفاده نمی کنند و آنها را برای سلامت و ایمنی مناسب می کند. به عنوان مثال، چاپگرهای لیزری اغلب ذرات را از تونل ها تولید می کنند.

چاپگر جوهر افشان چیست؟

امروزه چاپگرها به یک بخش اساسی از تجارت تبدیل شده اند. اسناد آنلاین و گزینه های آفلاین زیادی وجود دارد که ممکن است لازم باشد چندین بار چاپ کنید. پرینترهای جوهر افشان همانطور که از نامشان پیداست نوعی چاپگر هستند که مقادیر زیادی قطرات جوهر را روی کاغذ بیرون می زند.

بسته به قابلیت ها و مزایا و معایب چاپگرهای جوهرافشان، مجموعه های مختلفی از چاپگرهای جوهرافشان وجود دارد.

برنامه برای چاپگر رنگی

امروزه چاپگرهای جوهرافشان آوافرهنگ به عنوان دستگاه های چند منظوره با اسکن، چاپ و کپی عمل می کنند. این دستگاه ها از کارتریج های حاوی جوهر برای فرآیند چاپ استفاده می کنند. در سال های اخیر چاپگرهای جوهرافشان از نظر سرعت و کیفیت پیشرفت کرده اند.

اگرچه پرینترهای لیزری در محیط های کاری ارجحیت بیشتری دارند. هنوز برخی از مشاغل هستند که از چاپگرهای جوهرافشان استفاده می کنند. بسته به سطح کارتان می توانید به مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان دقت کنید و بروید و آنها را بخرید.

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

هنگام تولید پرینترهای جوهرافشان، دو فناوری توسط سازندگان چاپگر استفاده می شود. در زیر به توضیح هر یک می پردازیم.

حباب های حرارتی

پیزوالکتریک

حباب حرارتی: این فناوری بیشتر توسط Canon و HP استفاده می شود. در این تکنیک، گرما توسط مقاومت‌های کوچکی تولید می‌شود که سپس جوهر را تبخیر کرده و حباب‌هایی ایجاد می‌کند. هنگامی که حباب پاک می شود، مقدار کمی جوهر از نازل به روی صفحه خارج می شود و با فرو ریختن حباب خلاء ایجاد می کند. در مرحله بعد، چاپگر جوهر را از طریق کارتریج جوهر به سر چاپ اضافه می کند. این هد چاپی شامل 300 تا 600 میکرو نازل است و همه نازل ها اجازه می دهند قطرات به طور همزمان اسپری شوند.

پیزوالکتریک. این تکنیک توسط اپسون ابداع شد. و برای این منظور از کریستال پیزو استفاده می شود. یک کریستال در پشت هر کارتریج سرنگ قرار می گیرد. کریستال بار الکتریکی کوچکی را می گیرد و می لرزد. با ارتعاش کریستال به سمت داخل، این اجازه می دهد تا مقدار کمی جوهر از نازل خارج شود. همانطور که نازل به سمت بیرون می لرزد، جوهر بیشتری را به داخل مخزن می کشد تا جوهر اسپری شده جایگزین شود.

اجزای پرینتر جوهرافشان با عملکرد آنها

یک چاپگر جوهر افشان دارای اجزای داخلی است که به شما امکان می دهد به راحتی چاپ کنید. در زیر هر کدام را توضیح می دهیم.

سر چاپ: این قسمت اصلی چاپگر جوهرافشان است. زیرا هد چاپ آن دارای یک سری سوراخ است که به شما اجازه می دهد قطرات جوهر را روی کاغذ چاپ کنید.

کارتریج جوهر: کارتریج جوهر بسته به نوع و مدل چاپگر جوهرافشان استفاده می شود. کارتریج های جوهر در ترکیب های زیادی مانند کارتریج های مشکی و رنگی مجزا و رنگی و مشکی در یک کارتریج موجود هستند.

موتور پله ای: موتور پله ای به هد چاپ اجازه می دهد تا در سراسر صفحه به جلو و عقب حرکت کند.

چرخ دنده های پلاستیکی: چرخ دنده های پلاستیکی توسط یک موتور پله ای الکتریکی به حرکت در می آیند در حالی که درام در حال چرخش صفحه در داخل چاپگر است.

کمربند: تسمه جوهر افشان به شما امکان می دهد سر چاپگر را به نردبان وصل کنید.

نوار تثبیت کننده: نوار تثبیت کننده به هد چاپ کمک می کند تا از دقیق و قابل کنترل بودن عملیات اطمینان حاصل کند.

توربین: یک توربین در جلوی چاپگر تعبیه شده است. بنابراین می تواند از صفحه نمایش محافظت کند و با دقت بچرخد.

غلتک های پلاستیکی و لاستیکی: این غلتک ها به چسبندگی کاغذ کمک می کنند.


[ بازدید : 2358 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 30 آبان 1402 ] [ 15:53 ] [ تیتر نوشت ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر